De boot

 

Een Zweedse klassieker van het type roefboot uit 1940 geheel uit Mahonie, met de hand vervaardigd en met een originele 2-cilinder Albin benzinemotor met 10pk. Deze geeft een karakteristiek ploffend geluid.

 

Oude brochure Albin 021 motor;

Mahoniehouten Petterson roefboot​



In de jaren twintig was dit de enige echte 'volksboot', totdat de campingboot werd geïntroduceerd. Een roefboot heeft meestal een grote kuip, een ruim vooronder met zijruiten en een windscherm op het vlakke deel. Het achterdek is kort. Sommige grotere exemplaren hebben echter ook een achterkajuit. Meestal is een roefboot overnaads gebouwd (overnaads = de planken liggen dakpansgewijs over elkaar) en tussen de 7 en 9 meter lang, met een midscheeps geplaatste binnenboordmotor. De topsnelheid is rond de 10 knopen. Op binnenwater komt de roefboot het best tot zijn recht.

Albin 021, 2-clinder 4-takt,10pk​



In het begin van de vorige eeuw, zo rond 1900 , begon de Zweed Erik Larsson (al op 16 jarige leeftijd) met het ontwerpen van verbrandingsmotoren. Eerst voor algemene (stationaire) toepassingen zoals waterpompen, later ook voor boten. Hij richtte het bedrijf Albin Motor te Kristinneham op, in het zuiden van Zweden.In 1969 is er een vestiging van Albin in Nederland opgezet, onder de naam S. Joosten te Amsterdam. Dit verklaart het grote aantal Albin motoren in Nederland. Het is dan ook logisch dat de meeste Albin motoren in Nederland de typen zijn die vanaf die tijd geproduceerd werden, te weten de O series, de AL series en de AD series. Zo nu en dan kom je nog een ouder type tegen , vaak zijn deze motoren met de import van Scandinavische boten in Nederland gekomen.In 1981 is Albin Motor na een faillissement overgenomen door Volvo Penta. Volvo heeft nog enkele jaren Albin motoren geproduceerd, maar heeft dat niet lang volgehouden. In 1995 is de onderdelenvoorraad en productie overgenomen door Forsmarin SE. Dit bedrijf bestaat nu nog steeds.

Geschiedenis Petterson



Carl Gustaf Pettersson , geboren 1876 , overleden 27 maart 1953 was een båtkonstruktör . Hij trok meer dan 1000 boot plannen, variërend van rubberboten tot grote schepen . Pettersson is vooral bekend om zijn vele tekeningen van motorboten .Typische kenmerken: lang en smal, meestal rank ( karveel gebouwd ), met vrij rechte stam. Deze speedboten met "oor" (een karakteristieke afgeronde overgang van het voordek naar het gangboord / zijde). Onder schippers verwijst naar dit type als "Petterssonare" of " Pettersson , "algemeen opgenomen soortgelijke boten van andere ontwerpers."Daarom wordt er gezegd dat Pettersson niet zomaar het Zweedse volk in het meer, hij had ook een beslissende invloed op de Zweedse geboortecijfer. De roughs in Pettersson boten zijn namelijk zo smal dat man en vrouw niet kunnen slapen in hen zonder de vrouw zwanger wordt.